Näin saat tuotearvosteluita verkkokauppaan
Neuvoillamme keräät arvokkaita tuotearvosteluita verkkokauppaasi
Verkkokaupan valtavassa valtameressä asiakkaiden arvostelut ovat kuin majakka, joka ohjaa laivat turvallisesti rantaan. Ne valaisevat verkkokauppasi vahvuuksia, opastavat kehityskohteiden läpi ja johtavat lopulta luottamuksen ja uskottavuuden aarreaittaan. Mutta miten rohkaista asiakkaita jättämään näitä kultaisia palautekimpaleita? Tässä muutama vinkki arvokkaiden arvostelujen keräämiseen verkkokauppaasi varten.
1. Tee siitä helppoa ja intuitiivista
Arvostelun jättämiseen johtavan polun pitäisi olla sujuvaa – kuin purjehtiminen tyynellä merellä. Varmista, että arvosteluprosessi on suoraviivainen, ja että siihen pääsee helposti. RateCompass lähettää asiakkaillesi suoraan sähköpostiviestillä linkin arvostelun lähettämiseen. Mitä vähemmän klikkauksia tarvitaan, sitä todennäköisemmin asiakkaat vievät prosessin loppuun.
2. Ajoitus on kaiken a ja o
Aivan kuten vuoroveden ajoitus on ratkaisevan tärkeää purjehtijoille, myös arvostelupyyntöjen ajoitus on tärkeää. Ota yhteyttä asiakkaisiin, kun heidän kokemuksensa tuotteesta on vielä tuoreessa muistissa, yleensä muutama päivä tuotteen toimituksen jälkeen. RateCompassin asetuksiin voit itse helposti määritellä, montako päivää tilauksesta haluat kuluvan, että arvostelupyyntö lähetetään. Laske montako päivää sinulla keskimäärin menee, että tilattu tuote on saapunut asiakkaalle, ja lisää siihen vielä muutama päivä – riippuen tuotteesi tyypistä, jotta asiakas on ehtinyt kerätä hieman kokemusta itse tuotteesta. Tämä lisää arvostelun saamisen todennäköisyyttä ja varmistaa myös, että palaute on merkityksellistä ja yksityiskohtaista.
3. Kannusta, mutta viisaasti
Kannustimen tarjoaminen arvosteluista voi olla kuin tuuli purjeissasi ja saada asiakkaat ryhtymään toimiin. On kuitenkin tärkeää navigoida näillä vesillä huolellisesti, jotta arvostelujen aitous säilyy. Voit tarjota alennuksia, kanta-asiakaspisteitä tai osallistumista arvontaan rehellisen palautteen vastineeksi. Tee selväksi, että palkkio on arvostelusta, ei positiivisesta arvostelusta, jotta säilytät rehellisyyden. Voit tarjota pientä alennusta esim. arvioinnin jättämisen jälkeen, Kiitos-sivulla, jolloin lojaalit asiakkaasi tietävät, että arvioinnin lähettäminen kannattaa.
4. Osallistu keskustelunn ja vastaa
Sitoutuminen on ankkuri, joka pitää asiakassuhteen vakaana. Vastaaminen arvosteluihin, niin positiivisiin kuin negatiivisiinkin, osoittaa, että arvostat asiakaspalautetta ja olet sitoutunut parantamaan sitä. Sitoutuminen ei ainoastaan kannusta lisäämään arvosteluja osoittamalla asiakkaille, että heidän mielipiteillään on väliä, vaan se myös muuttaa mahdolliset negatiiviset kokemukset positiivisiksi.
5. Hyödynnä sosiaalista mediaa
Sosiaalinen media on vilkas markkinapaikka, jossa sana leviää valon nopeudella. Jaa parhaat arvostelusi sosiaalisen median alustoillasi ja kannusta tyytyväisiä asiakkaita jakamaan kokemuksiaan. Merkitsemällä liikkeesi ja käyttämällä erityisiä hashtageja voit laajentaa näiden positiivisten tarinoiden ulottuvuutta ja innostaa muita jättämään palautetta.
6. Hyödynnä kotimaisia arvostelupalveluita
Yhteistyö hyvämaineisen ja kotimaisen arvostelualustan, kuten RateCompassin, kanssa voi virtaviivaistaa arvostelujen keräämistä ja hallintaa. RateCompass tarjoaa työkaluja arvostelupyyntöjen automatisoimiseksi, palautteen keräämiseksi eri kanavissa ja arvostelujen näyttämiseksi näkyvästi sivustollasi ja hakutuloksissa, mikä lisää entisestään kauppasi näkyvyyttä ja uskottavuutta.
7. Kouluta asiakkaitasi
Joskus asiakkaat eivät jätä arvosteluja yksinkertaisesti siksi, etteivät he tiedä, miten vaikuttavia ne voivat olla. Kouluta asiakkaitasi arvostelujen merkityksestä paitsi yrityksellesi myös koko yhteisölle. Korosta, miten heidän palautteensa voi auttaa parantamaan tuotteita ja palveluita, jolloin heidän äänensä on olennainen osa kauppasi kehitystä. Palautteen tärkeyttä voit korostaa paitsi verkkokauppasi sivuilla, niin tilausvahvistuksessa ja myös itse arviointipyynnössä. Voit kannustaa asiakkaitasi jättämään arviointeja myös muissa kanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa.
Yhteenveto
Arvostelujen kerääminen on taito, joka hallittuna voi parantaa verkkokauppasi näkyvyyttä, luottamusta ja uskottavuutta merkittävästi. Tekemällä prosessista helppoa, ajoittamalla pyynnöt viisaasti, kannustamalla rehellisesti, sitoutumalla palautteeseen, hyödyntämällä sosiaalista mediaa, käyttämällä kotimaisia arvostelualustoja ja kouluttamalla asiakkaitasi, voit rakentaa vankan arvosteluekosysteemin. Tämä ekosysteemi ei ainoastaan vauhdita kauppasi kasvua, vaan myös edistää sitoutuneiden ja tyytyväisten asiakkaiden yhteisöä. Muista, että sähköisen kaupankäynnin valtavassa meressä arvostelut ovat valopilkkusi - varmista, että ne loistavat kirkkaina.
Kirjoittanut: Linnea Orimus, Marketing Manager
RateCompass / Vilkas Group