Miten erottautua kilpailijoista? Verkkokaupan luotettavuuden lisääminen arvostelujen avulla
Verkkokauppias: erotu kilpailijoista vahvistetuilla, aidoilla arvosteluilla
Verkkokaupan vilkkaassa maailmassa joukosta erottuminen ei ole vain etu – pikemminkin välttämättömyys. Kun tuhannet kauppiaat kilpailevat maailmanlaajuisen yleisön huomiosta, on tärkeä pohtia, miten juuri sinun yrityksesi voi erottautua muusta massasta. Yksi tehokkaimmista tavoista erottautua muista onkin hyödyntää arvostelujen voimaa. Tässä blogikirjoituksessa kerrotaan miksi arvostelujen hyödyntäminen ei ole vain fiksua vaan välttämätöntä, sekä miten se voi viedä yrityksesi kilpailijoiden ohi.
Ole läpinäkyvä – ja saat samalla takaisin
Nykypäivän digikuluttajat kaipaavat aitoutta ja läpinäkyvyyttä. Arvioinnit tarjoavat raa’an, suodattamattoman katsauksen asiakaskokemukseen, mikä taas antaa mahdollisille ostajille luottamusta, jota he tarvitsevat ostopäätöksen tekemiseen. Kannustamalla asiakkaitasi aktiivisesti jättämään arvosteluja tilaamistaan tuotteista osoitat paitsi luottamusta tuotteeseesi tai palveluun myös, että arvostat asiakaspalautetta ja olet sitoutunut jatkuvaan kehittymiseen.
Luottamushan on minkä tahansa menestyvän yrityksen kulmakivi, eikä sitä voi ansaita nopeammin kuin aitojen asiakasarvostelujen avulla. Positiiviset arvostelut voivat lisätä uskottavuuttasi merkittävästi, mutta älä kaihda negatiivisia arvosteluja. Tutkimuksen mukaan, jopa 82 % kuluttajasta etsivät juuri negatiivisa arvosteluja, sillä ne vaikuttavat luotettavammilta kuin puhtaasti positiiviset arvostelut. Käytä niitä tilaisuutena ja mahdollisuutena tuoda esiin poikkeuksellista asiakaspalveluasi puuttumalla huolenaiheisiin nopeasti ja tehokkaasti. Näin voit muuttaa tyytymättömän asiakkaan uskolliseksi asiakkaaksi. Samalla se viestii potentiaalisille asiakkaillesi, että välität asiakastyytyväisyydestä ja -kokemuksesta.
Arvostelut lisäävät luotettavuutta – sosiaalinen vakuuttaminen
Sosiaalinen vakuuttaminen (social proof) on voimakas psykologinen ilmiö, jossa ihmiset olettavat, että toisten toiminta heijastaa oikeaa käyttäytymistä tietyissä tilanteissa. Me ihmiset tarkkailemme kuinka muut ympärillämme reagoivat yrittääksemme toimia oikein tilanteissa. Epävarmoissa tilanteissa oletamme, että kaikki muut ympärillämme tietävät, miten tilanteessa kuuluisi toimia. Samaa ilmiötä voit hyödyntää verkkokaupassasi, näyttämällä esimerkiksi aikaisemmin tuotteita tilanneiden asiakkaiden arviointeja. Näyttämällä arvosteluja näkyvästi verkkosivuillasi voit hyödyntää ilmiön voimaa ja rohkaisemaan uusia asiakkaita kohti konversiota. Arvostelut toimivat näin konkreettisena todisteena tuotteesi laadusta ja tuotemerkkisi luotettavuudesta, saaden päättämättömät ostajat tekemään ostoksia suuremmalla todennäköisyydellä.
Vahvistetut tuotearvostelut vahvistavat luottamusta
Myös vahvistetut tuotearvostelut lisäävät arviointien luotettavuutta asiakkaan silmissä. Näkyvästi vahvistetut arvostelut - eli arvostelut, joissa on visuaalisesti ilmaistu arvioinnin aitous - nähdään asiakkaiden silmissä luotettavampina ja ostoksen todennäköisyys kasvaa jopa 15 %. Vahvistettu ostaja -merkki kertoo myös, että arvostelun on antanut aito asiakas. RateCompass lähettää arviointipyyntöjä vain aidosti tuotteen tilanneille asiakkaille. Myös jokaisen arvostelun kohdalla näkyy Vahvistettu tuotearvostelu -merkintä. Asiakkaasi voivat näin hyvillä mielin luottaa tuotearvostelujesi aitouteen.
Erottaudu massasta uniikeilla ja vahvistetuilla tuotearvosteluilla
Tuotearvostelut sisältävät usein näkemyksiä siitä, mikä tekee tuotteestasi tai palvelustasi erottuvan. Olipa kyse sitten ainutlaatuisesta ominaisuudesta, poikkeuksellisesta asiakaspalvelusta tai tuotteesi innovatiivisesta käytöstä, näitä kohokohtia voidaan hyödyntää verkkokauppasi ja tuotteidesi markkinoinnissa. Hyödynnä suositteluja sosiaalisessa mediassa, sähköpostimarkkinoinnissa ja verkkokaupassasi. Näin voit tuoda esiin sen, mikä erottaa sinut kilpailijoistasi.
Kovaa kilpailua näkyvyydestä käydään myös hakukoneissa. Hakukoneet rakastavat tuoretta, relevanttia sisältöä, ja asiakkaiden arvostelut ovat tässä kuin kultakaivos. Jokainen arvostelu lisää sivustosi sisällön määrää, ja siihen sisältyy luonnollisesti avainsanoja, joita potentiaaliset asiakkaat saattavat käyttää etsiessään kaltaisia tuotteita tai palveluita. Tämä voi parantaa tuotteidesi sijoitusta hakukoneissa, jolloin uudet asiakkaat löytävät yrityksesi ja tuotteesi helpommin. Lisäksi RateCompass-palvelun arvostelut voivat tarjota arvokkaita takalinkkejä sivustollesi, mikä tehostaa SEO-toimintojasi entisestään.
Kannusta yhteisöäsi ja sitouta heitä pitkäaikaisiksi asiakkaiksi
Arvostelujen hyödyntäminen kiittämällä asiakkaita heidän palautteestaan tai käsittelemällä heidän huolenaiheitaan osoittaa, että arvostat heidän panostaan, mikä edistää yhteisöllisyyttä ja uskollisuutta. Tämä sitoutuminen voi tehdä kertaluonteisista ostajista kanta-asiakkaita ja brändisi puolestapuhujia. Lisäksi elinvoimainen yhteisö tuotemerkkisi ympärillä voi pelotella mahdollisia kilpailijoita ja luoda esteitä uusille toimijoille markkinarakosi alalla.
Yhteenveto
Verkkokaupan kilpailutilanteessa erottuminen ei ole vapaaehtoista - se on selviytymistä. RateCompassin kaltaisen arvostelupalvelun hyödyntäminen tarjoaa monitahoisen lähestymistavan yrityksesi erottumiseen, luottamuksen rakentamiseen ja uskollisen asiakaskunnan kasvattamiseen. Kun omaksut avoimuuden, edistät luottamusta aitoudella, hyödynnät sosiaalista todistusaineistoa (social proof), tehostat hakukoneoptimointia, erottaudut ainutlaatuisilla näkemyksillä ja kannustat yhteisöllisyyteen ja sitoutumiseen, et ainoastaan pysy kilpailijoiden edellä vaan varmistat myös pysyvän paikan asiakkaidesi sydämissä ja mielissä.
Kirjoittanut: Linnea Orimus, Marketing Manager
RateCompass / Vilkas Group